Okres czasu, począwszy od Bożego Narodzenia – po przez Nowy Rok – do Trzech Króli, to pora, którą przodkowie nasi, a zwłaszcza lud spędzali wesoło i gromadnie, urozmaicając je sobie tradycyjnemi zabawami i obchodami, których rozmaitość była wielka.
środa, 31 grudnia 2014
czwartek, 25 grudnia 2014
Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego 2015 roku
Aby te święta były czasem rodzinnych spotkań, okazją do wypoczynku, wytchnieniem po zmaganiach w całym roku. Niech dodadzą siłę i energię do tego aby przyszły rok rozpocząć z optymizmem i chęcią do pokonania wspólnych nowych wyzwań.
Życzy Zespół Historia Rabki
poniedziałek, 8 grudnia 2014
Przyczynek do 130 - lecia dworca rabczańskiego
(...) nim się z Chabówki dostaniesz w objęcia Zarytego, zatrzymuje cię na drodze mały
przystaneczek z napisem: „Rabka”. (...). Tak opis swych wrażeń z podróży do Rabki
rozpoczął w sierpniu 1900 roku Kazimierz Kaszewski, publikując je następnie na łamach
Wędrowca w czerwcu roku 1901.
W przeddzień wigilii Bożego Narodzenia – 130 lat temu, tj. 23 grudnia 1884 roku, oddano
podróżnym do użytku przystanek kolejowy w Rabce.
Ale zanim to nastąpiło:
23 grudnia 1881 roku cesarz Franciszek Józef zatwierdził ustawę, mocą której rząd został
upoważniony do budowy i eksploatacji na koszt skarbu państwa linii kolejowych: z Żywca
do Nowego Sącza, z Grybowa do Zagórza i ze Stanisławowa do Husiatyna. Rozpoczęto
szczegółowe studia terenowe nad dokładnym wytyczeniem planowanych linii. (Kolej Transwersalna przez Galicję – Ryszard Stankiewicz – 2009)
Budowa gal. kolei transwersalnej
Cała kolej transwersalna, jak wiadomo, składa się z 3-ech części, każda część podzielona
na sekcye, każda sekcya na losy, a w każdym losie jest najwięcej do 4-ech urzędników
technicznych. Skład personelu jest następujący:
I. Linia Żywiec-Nowy Sącz ze siedzibą głównego kierownictwa w Nowym Sączu. Kierownik
linii Nenhuber, zastępca Krammer. Kierownik I sekcyi inżynier Rossi z siedzibą w Żywcu,
kierownicy losów: inżynier Freyn w Jeleśny, inż. Kułakowski w Suchy, inżynier Świerczewski
w Makowie. Kierownik II sekcyi inż. Kosiński w Jordanowie, kierownicy losów inż. Klarfeld
w Jordanowie, inż. Heihuhu w Rabce i inż. dr. Menkes w Mszanie. Kierownik III sekcyi inż.
Krammer Edward w Nowym Sączu; kierownicy losów inż. Franciszek Rybicki ze siedzibą w
Tymbarku, inż. Glatz w Limanowy i Bukowski w Nowym Sączu. (...) (Czas z sierpnia 1881 r.)
17 października 1882 roku uroczyście rozpoczęto prace przy budowie pierwszej linii C.K.
Galicyjskiej Kolei Transwersalnej (k.k. Galizische Transwersalbahn, GT) z Żywca do Nowego
Sącza, a jego budowę powierzono przedsiębiorstwu Karl Baron von Schwarz Knaur&Gross,
Liwenfelds, Witwe&Company, wyłonionemu w drodze przetargu. (Kolej Transwersalna przez
Galicję – Ryszard Stankiewicz – 2009)
Nastąpił czas gorączkowej i wytężonej pracy, obfitujący w sukcesy i porażki. Okres, w
którym przy budowie kolei zatrudnienie znalazło wielu mieszkańców naszego regionu, ale
też i wielu doznało wyzysku i krzywd, np. przy wykupie gruntów na potrzeby tej kolei. Sama
budowa stanowiła temat trudny, bardzo rozległy i zawiły, który niejednokrotnie był szeroko
opisywany w ówczesnej prasie jak i różnego rodzaju publikacjach oraz opracowaniach
współczesnych. Nie ma więc sensu zagłębiać się tutaj szerzej w historię samej budowy
Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, bo kto zechce, odnajdzie ją w bogatej i ogólnie dostępnej
literaturze. Nie taki też cel ma niniejsze opracowanie
Subskrybuj:
Posty (Atom)