środa, 31 grudnia 2014

Zabawy i zwyczaje w dawnej Polsce w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku

Okres czasu, począwszy od Bożego Narodzenia – po przez Nowy Rok – do Trzech Króli, to pora, którą przodkowie nasi, a zwłaszcza lud spędzali wesoło i gromadnie, urozmaicając je sobie tradycyjnemi zabawami i obchodami, których rozmaitość była wielka.

Boże Narodzenie
(Z teki polskich drzeworytów ludowych
wydanej przez W. Łazarskiego),
Tygodnik Illustrowany., R.65, nr 51 (20 grudnia 1924)

czwartek, 25 grudnia 2014

Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz Szczęśliwego Nowego 2015 roku


Aby te święta były czasem rodzinnych spotkań, okazją do wypoczynku, wytchnieniem po zmaganiach w całym roku. Niech dodadzą siłę i energię do tego aby przyszły rok rozpocząć z optymizmem i chęcią do pokonania wspólnych nowych wyzwań.

Życzy Zespół Historia Rabki

poniedziałek, 8 grudnia 2014

Przyczynek do 130 - lecia dworca rabczańskiego

(...) nim się z Chabówki dostaniesz w objęcia Zarytego, zatrzymuje cię na drodze mały przystaneczek z napisem: „Rabka”. (...). Tak opis swych wrażeń z podróży do Rabki rozpoczął w sierpniu 1900 roku Kazimierz Kaszewski, publikując je następnie na łamach Wędrowca w czerwcu roku 1901. 

W przeddzień wigilii Bożego Narodzenia – 130 lat temu, tj. 23 grudnia 1884 roku, oddano podróżnym do użytku przystanek kolejowy w Rabce. 

Ale zanim to nastąpiło: 23 grudnia 1881 roku cesarz Franciszek Józef zatwierdził ustawę, mocą której rząd został upoważniony do budowy i eksploatacji na koszt skarbu państwa linii kolejowych: z Żywca do Nowego Sącza, z Grybowa do Zagórza i ze Stanisławowa do Husiatyna. Rozpoczęto szczegółowe studia terenowe nad dokładnym wytyczeniem planowanych linii. (Kolej Transwersalna przez Galicję – Ryszard Stankiewicz – 2009) 

Budowa gal. kolei transwersalnej 
Cała kolej transwersalna, jak wiadomo, składa się z 3-ech części, każda część podzielona na sekcye, każda sekcya na losy, a w każdym losie jest najwięcej do 4-ech urzędników technicznych. Skład personelu jest następujący: 
I. Linia Żywiec-Nowy Sącz ze siedzibą głównego kierownictwa w Nowym Sączu. Kierownik linii Nenhuber, zastępca Krammer. Kierownik I sekcyi inżynier Rossi z siedzibą w Żywcu, kierownicy losów: inżynier Freyn w Jeleśny, inż. Kułakowski w Suchy, inżynier Świerczewski w Makowie. Kierownik II sekcyi inż. Kosiński w Jordanowie, kierownicy losów inż. Klarfeld w Jordanowie, inż. Heihuhu w Rabce i inż. dr. Menkes w Mszanie. Kierownik III sekcyi inż. Krammer Edward w Nowym Sączu; kierownicy losów inż. Franciszek Rybicki ze siedzibą w Tymbarku, inż. Glatz w Limanowy i Bukowski w Nowym Sączu. (...) (Czas z sierpnia 1881 r.) 

17 października 1882 roku uroczyście rozpoczęto prace przy budowie pierwszej linii C.K. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej (k.k. Galizische Transwersalbahn, GT) z Żywca do Nowego Sącza, a jego budowę powierzono przedsiębiorstwu Karl Baron von Schwarz Knaur&Gross, Liwenfelds, Witwe&Company, wyłonionemu w drodze przetargu. (Kolej Transwersalna przez Galicję – Ryszard Stankiewicz – 2009) 

Nastąpił czas gorączkowej i wytężonej pracy, obfitujący w sukcesy i porażki. Okres, w którym przy budowie kolei zatrudnienie znalazło wielu mieszkańców naszego regionu, ale też i wielu doznało wyzysku i krzywd, np. przy wykupie gruntów na potrzeby tej kolei. Sama budowa stanowiła temat trudny, bardzo rozległy i zawiły, który niejednokrotnie był szeroko opisywany w ówczesnej prasie jak i różnego rodzaju publikacjach oraz opracowaniach współczesnych. Nie ma więc sensu zagłębiać się tutaj szerzej w historię samej budowy Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, bo kto zechce, odnajdzie ją w bogatej i ogólnie dostępnej literaturze. Nie taki też cel ma niniejsze opracowanie 

16 grudnia 1884 roku oficjalnie otwarto dla ruchu kolejowego
linię Żywiec-Nowy Sącz. (Czas z 17 XII 1884 r.)